100-lecie Odzyskania Niepodległości z Uczymy Dzieci Programować – DZIEŃ 1

16 listopada 2018

Dzieci z naszego przedszkola (gr. IV „Żyrafki” i gr. V „Zajączki”) uczestniczą w konkursie „100-lecie Odzyskania Niepodległości z Uczymy Dzieci Programować – podzielmy się radością kodowania” w ramach programu „Uczymy Dzieci Programować”.

REGULAMIN KONKURSU

Cele warsztatów:

  • Wzbudzanie postawy patriotycznej;
  • Poszerzenie wiadomości o historii Polski;
  • Upowszechnienie kodowania;
  • Pokazanie, że kodowanie nie jest trudne, a realizacja aktywności związanych z kodowaniem nie wymaga dostępu do stacjonarnego sprzętu komputerowego;
  • Rozwijanie logicznego, algorytmicznego myślenia;
  • Integracja grupy przedszkolnej;
  • Wspólna, radosna zabawa.

Założenia udziału w konkursie:

Co to znaczy być Polką i Polakiem? Co to znaczy być patriotą w czasach pokoju, szczególnie jeśli jest się małym dzieckiem? Nie są to łatwe pytania jeśli pracujemy z najmłodszymi, z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym, ale warto je zadawać. Warto rozmawiać z dziećmi o tym, co dla nas ważne, jak postrzegamy swój kraj, co dla nas oznacza patriotyzm, jakie wartości chcemy przekazać kolejnym pokoleniom.

Cykl trzydniowych warsztatów tematycznie związany z Polską, dodatkowo zawiera elementy kodowania. Ostatnie z warsztatów zaplanowane zostały jako warsztaty otwarte/gościnne. Chcemy pokazać, że kodowanie nie jest trudne i można je włączać do zajęć z zakresu różnych edukacji. Wspólnie z nami podzielcie się z innymi radością kodowania.

DZIEŃ 1.

Temat : Jestem Polką, jestem Polakiem – co to dla mnie znaczy? Tworzymy kod z naszymi wartościami. 

Zajęcie zostało przeprowadzone w gr. V „Zajączki” (dzieci 6-letnie) w dniu 14.11.2018 roku.

Na początku była rozmowa z dziećmi na temat, co jest dla nich ważne, cenne; próbowały określić kim są, powiedzieć o sobie kilka słów. Trudne pytania też padły, np. jak myślą co to znaczy, że ktoś jest Polką lub Polakiem, co oznacza ich zdaniem słowo PATRIOTA. Dzieci próbowały określić, w jaki sposób można okazywać miłość do Ojczyzny w czasach pokoju, o czym pamiętać, na co zwrócić uwagę. Padły m.in. takie odpowiedzi:

  • należy obchodzić święta narodowe,
  • dbać o tradycje (np. obchodzić Święta Bożego Narodzenia),
  • gdy nadchodzi święto zawieszać flagę Polski,
  • kibicować reprezentacji Polski, np. piłkarzom jak grają,
  • szanować flagę,
  • dbać o środowisko – sadzić drzewa, segregować śmieci, nie śmiecić,
  • szanować innych ludzi, być dobrym dla innych,
  • szanować osoby niepełnosprawne,
  • przestrzegać przepisów,
  • bronić swojej ojczyzny, gdyby wybuchła wojna,
  • uczyć się języka polskiego, mówić poprawnie po polsku, nie mówić brzydkich słów,
  • być dobrym uczniem.

Dzieci na otrzymanych serduszkach rysowały swoją miłość do Ojczyzny, a następnie ułożyły z puzzli trasę dla Ozobota stosując kody: „pauza 3 sekundy” i „zawróć na końcu linii”. Przy serduszkach gdy ozobot zatrzymał się „pauza 3 sekundy” wówczas wołały: Polska, kocham Polskę, orzeł biały, itp., a na końcu zawrócił i ponownie przebył wyznaczoną trasę.

Kolejnym zadaniem przedszkolaków było naklejenie serduszek na szary papier i samodzielne po raz pierwszy tworzyły trasę dla Ozobota tak, aby poprowadzić go przez wszystkie serduszka stosując ustalone kody. Na koniec każda grupa sprawdzała działanie kodów, prowadząc Ozobota po swojej trasie. Czasami linia była za cienka lub za gruba, kody niewyraźne, ale trening czyni mistrza 🙂 Dzieciom bardzo się podobało, A MY DZIELIMY SIĘ RADOŚCIĄ KODOWANIA, co można zobaczyć na poniższych zdjęciach oraz krótkim filmiku.

Pierwsze zadanie zaliczone! Pozdrawiamy 🙂 

ZOBACZ: GALERIA ZDJĘĆ

608 total views, 1 views today