W grupie I „Zajączki” prowadzone są zajęcia w oparciu o Metodę Dobrego Startu „Od wierszyka do rysunku dla dzieci 3-4 letnich”. W dniu 23 września dzieci poznały wzór graficzny i wiersz pt. „Okulary”.
CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
- poznaje słowa wiersza „Okulary” oraz wzór graficzny 18a,
- potrafi wodzić palcem po wzorze z równoczesnym recytowaniem wiersza,
- doskonali koordynację ruchowo- słuchowo-wzrokową,
- zna i używa pojęć: koło, kreska, okulary,
- rysuje palcem w powietrzu, na dywanie, na tackach z kaszą, na kartce A4,
- przetwarza obraz ruchowy na graficzny,
- samodzielnie rysuje koła i kreskę,
- potrafi spokojnie w ciszy obejrzeć wszystkie prace plastyczne.
POMOCE:
tablica tematyczna z ilustracją z zestawu pomocy dydaktycznych „Okulary” wzór graficzny do wiersza, tacka z kaszą, kartki A4, kredki świecowe.
LITERATURA:
Komplet:
- Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka: „Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do rysunku dla dzieci 3-4 -letnich”. Zestaw pomocy dydaktycznych. Wyd. Harmonia
- Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka: „Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do rysunku dla dzieci 3-4 -letnich”. Zestaw pomocy dydaktycznych. Ćwiczenia. Wyd. Harmonia
PRZEBIEG ZAJECIA:
1. Zajęcia wprowadzające:
A) Powitanie
- Piosenka na powitanie „Witaj…”
B) Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała:
- Dzieci witają się poszczególnymi częściami ciała: ręką, nogą, głową, plecami, brzuchem, itp.
C) Ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni:
- Reakcja na pauzę i muzykę: pauza- ręce w górze; muzyka – chodzenie rękami na dole;
D) Rozmowa na temat obrazka pt. „Okulary”
- Przyjrzyjcie się obrazkowi. Co na nim widzicie?
- Kto znajduje się na obrazku? (dziadek, wnuczka – dziewczynka)
- Co przyniosła dziadkowi wnuczka? (kwiatki)
- Co mają na nosie? (okulary)
- Które okulary mają kształt koła?
- Kto z waszych bliskich nosi okulary.
C) Słuchanie wiersza pt. „Okulary”
Mój dziadek ma na nosie okrągłe okulary
i wszystko dobrze widzi, choć jest już trochę stary.
D) Rozmowa na temat wiersza:
- Kto ma na nosie okulary?
- A dlaczego je nosi?
- Jaki jest dziadek?
- Uzupełnijcie zdanie:
Mój dziadek ma na nosie okrągłe… (okulary)
i wszystko dobrze widzi, choć jest już trochę ….(stary). - Posłuchajcie, jakie słowa się rymują: okulary – stary
- Klaszcząc, dzielimy na sylaby słowa: okulary, stary.
2. Zajęcia właściwe:
A) Ćwiczenia ruchowe:
- dzieci otrzymują kolorowy pasek bibuły – rysują w powietrzu koła, naśladując nauczyciela/same lub z pomocą nauczyciela wspomagającego/
B) Ćwiczenia ruchowo-słuchowe
- dzieci mówią rytmicznie wierszyk i klaszczą,
- po 3 woreczki z ryżem dla każdego z dzieci oraz osoby prowadzącej, dzieci uderzają rytmicznie zaciśniętą piąstką, palcem wskazującym, prawą lub lewą ręką w woreczki mówiąc wierszyk.
C) Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
Etap I: Prezentacja i omówienie budowy i sposobu rysowania wzoru:
– dzieci patrzą na wzór i odpowiadają na pytania:
- co ten wzór wam przypomina?/ciężarki, ……/
- ile jest tych kółek?/dzieci przeliczają, są dwa koła/;
- co łączy te koła? (kreska pozioma)
- gdzie taki sam wzór widzieliście? /dzieci wskazują kolorową ilustrację/
Dzieci przyglądają się, w jaki sposób rysować wzór, jednocześnie rytmicznie mówiąc wierszyk. N. pokazuje miejsce od którego należy rozpocząć jego rysowanie i w jakim kierunku prowadzić rękę /koło – z góry w lewą stronę; kreska od lewej do prawej/
Mój dziadek/ ma / na nosie//
Okrągłe/ o/ kulary//
i wszystko/ do/ brze widzi,//
choć jest już/ tro/ chę stary.//
Etap II: Uczenie się polisensoryczne:
- dzieci mówiąc rytmicznie wierszyk, rysują po śladzie palcem wzór graficzny.
Etap III: Odtwarzanie wzoru:
- tacki z kaszą – dzieci rysują wzór graficzny na tacce z kaszą mówiąc rytmicznie wierszyk „Okulary”
- rysowanie wzoru na dużym arkuszu szarego papieru kredką pastelową,
- dzieci rysują wzór kredką pastelową po wzorze, i samodzielnie na białej kartce A4, mówiąc rytmicznie wierszyk,
- omówienie i ocena prac dzieci – ustna pochwała osoby prowadzącej.
ZAJĘCIA KOŃCOWE:
- relaksacja:
Dzieci leżą na podłodze. Kładą ręce na brzuchu, nabierają powietrza nosem (ich brzuchy unoszą się) i wypuszczają powietrze ustami. Słuchają przy tym relaksującej melodii.
Opracowała: Lidia Szołdra
1,129 total views, 2 views today