W dniu 9 września dzieci z gr. I „Zajączki”opracowały wzór graficzny 13a do wiersza pt. „Koło” w oparciu o Metodę Dobrego Startu.
CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
- poznaje słowa wiersza „Koło” oraz wzór graficzny 13a,
- spostrzega wzór,
- słucha i zapamiętuje wiersz
- doskonali koordynację ruchowo- słuchowo-wzrokową,
- przetwarza obraz ruchowy na graficzny,
- rysuje w powietrzu, na dywanie, na tackach z kaszą, na kartce A4,
- rysuje koło,
- potrafi spokojnie w ciszy obejrzeć wszystkie prace plastyczne.
POMOCE:
tablica tematyczna z ilustracją z zestawu pomocy dydaktycznych „Koło”, woreczki, wzór graficzny do wiersza dla nauczyciela, wzór graficzny dla każdego dziecka wyklejony różnymi materiałami, tacki z kaszą manną, białe kartki A4, kredki ołówkowe.
LITERATURA:
- Komplet:
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka: „Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do rysunku dla dzieci 3-4 letnich”. Gdańsk 2009 – wydanie II. Wyd. Harmonia - M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka: „Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do rysunku dla dzieci 3-4 letnich”. Zestaw pomocy dydaktycznych. Wyd. Harmonia
- M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka: „Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do rysunku dla dzieci 3-4 letnich”. Ćwiczenia. Wyd. Harmonia11
PRZEBIEG ZAJECIA:
ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE
Powitanie
- Każde dziecko otrzymuje opaskę i zakłada na lewą rękę.
- Powitanie piosenką „Chodźcie do koła” w oparciu o pedagogikę zabawy Klanza
Chodźcie wszyscy tu do koła
zabawimy się wesoło.
Witamy was wszyscy wraz
na zabawę nadszedł czas – wszyscy idą po kole
Prawa ręka, lewa ręka – zgodnie ze słowami akcentujemy
prawa noga, lewa noga poprzez wysunięcie przed siebie
cały tułów oraz głowa – kiwanie głową
witamy was – ukłon, rozkładamy ręce w geście powitania - Dzieci stoją w kole i kolejno wypowiadają swoje imiona, dzieląc je na sylaby i zaznaczając klaśnięciem każdą sylabę. Wszyscy powtarzają w taki sam sposób.
Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała:
- Zabawa do słów wierszyka
Mam dwie ręce, nogi dwie,
raz dwa, raz dwa
prawa ręka do machania,
lewa do ziewania
Ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni
– Każde dziecko otrzymuje koło. Kładzie je na podłodze przed sobą. Nauczyciel mówi:
- stań obok koła
- stań za kołem
- stań przed kołem
- stań na kole
– Nauka wierszyka
Nauczyciel mówi wierszyk:
Tańczymy, tańczymy, śpiewamy wesoło,
bo taką radosną figurą jest koło.
Dzieci słuchają wierszyka, a potem powtarzają-najpierw po jednym wersie, a następnie cały wierszyk. Dziecko mówiące powtarza wierszyk, a dzieci niemówiące go wokalizują. Mówią go cicho, a potem głośno.
Ćwiczenia językowe
Osoba prowadząca pokazuje dzieciom kolorową ilustrację. Na podstawie zadawanych pytań prowadzący orientuje się czy dzieci wiedzą co przedstawia ilustracja:
- kto jest na obrazku? /dzieci/
- co jeszcze znajduje się na obrazku? /zabawki/
- co robią dzieci? /tańczą/
- dzieci trzymają się za ręce tworząc… /koło/
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE
Ćwiczenia ruchowe
- dzieci otrzymują kolorowy pasek bibuły – patrzą na wzór na tablicy i rysują w powietrzu koło, naśladując nauczyciela/same lub z pomocą nauczyciela wspomagającego/
Ćwiczenia ruchowo-słuchowe
- dzieci mówią rytmicznie wierszyk i klaszczą,
- po 4 woreczki z ryżem dla każdego z dzieci oraz osoby prowadzącej, dzieci uderzają rytmicznie zaciśniętą piąstką, palcem wskazującym, prawą lub lewą ręką w woreczki mówiąc wierszyk
Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe
Etap I: Prezentacja i omówienie budowy i sposobu rysowania wzoru
– dzieci patrzą na wzór i odpowiadają na pytania:
- co ten wzór wam przypomina?/koło, zegarek, rondo, opona, karuzela/
- ile jest tych kółek?/dzieci przeliczają, jest jedno koło/;
- gdzie taki sam wzór widzieliście? /dzieci wskazują kolorową ilustrację z dziećmi tańczącymi w kole/
- dzieci przyglądają się, w jaki sposób rysować wzór, jednocześnie rytmicznie mówiąc wierszyk o kole. pokazuje miejsce od którego należy rozpocząć jego rysowanie i w jakim kierunku prowadzić rękę /z góry w lewą stronę/
Tańczymy//tańczymy//śpiewamy//wesoło//
bo taką//radosną//figurą//jest koło//
Etap II: Uczenie się polisensoryczne
- dzieci mówiąc rytmicznie wierszyk, rysują palcem wzór graficzny przedstawiający koło, wyklejony materiałami o różnej fakturze
Etap III: Odtwarzanie wzoru
- tacki z kaszą – dzieci rysują wzór graficzny na tacce z kaszą mówiąc rytmicznie wierszyk „Koło”
Tańczymy, tańczymy, śpiewamy wesoło,
bo taką radosną figurą jest koło.
- dzieci rysują wzór kredką pastelową, mówiąc rytmicznie wierszyk,
- omówienie i ocena prac dzieci – ustna pochwała osoby prowadzącej.
ZAJĘCIA KOŃCOWE:
- relaksacja – dziecięce masażyki Bogdanowicz:
Karuzela
Idzie Jasio po zakupy, mama go wysłała (kroczymy dwoma palcami po plecach dziecka)
Patrzy – stoi karuzela, kolorowa cała (rysujemy kółko)
„Eee… zakupy poczekają, ja pojeżdżę sobie,
Zaraz potem w sklepie obok w mig zakupy zrobię” (rysujemy kilka kółek)
Karuzela wciąż się kręci, Jaś jeździ z zapałem (dużo kółek)
Nagle drapie się pogłowie: „Co ja kupić miałem” (drapanie dziecka po głowie)
Wraca biegiem do mamusi: „Mamusiu kochana!”(szybko kroczymy palcami)
Karuzela wszystko w głowie dziś mi pomieszała” (rysujemy kółka)
Opracowała: Lidia Szołdra
1,517 total views, 2 views today