Opracowanie wzoru graficznego w oparciu o Metodę Dobrego Startu

26 października 2016

Metoda Dobrego Startu (skrót MDS) została opracowana przez prof. Martę Bogdanowicz na wzór francuskiej Metody Le Bon Depart. Celem tej metody jest jednoczesne usprawnienie czynności analizatorów: słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego, a także kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. W jej założeniu leży bowiem koordynowanie czynności słuchowo-wzrokowo-ruchowych, harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych. Ćwiczenia te prowadzą do usprawnienia uwagi, percepcji, pamięci, wyobraźni słuchowej i wzrokowej oraz motoryki i koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, a więc integracji percepcyjno-motorycznej, co ułatwia naukę czytania i pisania wszystkim dzieciom.

Przedszkolaki z gr. II „Zajączki” w dniu 25 października uczestniczyły w zajęciu pt. „Deszczowa pogoda” prowadzonym w oparciu o MDS. Jak zwykle rankiem witamy się i sprawdzamy obecność poprzez odszukiwanie swojej wizytówki spośród innych wizytówek dzieci z grupy i poprzez zaznaczenie swojej obecności pod uśmiechniętą buźką, a dzieci nieobecne pod smutną. Dzieci bawiły się poprzez wyklaskiwanie swojego imienia (dzielenie na sylaby), zaznaczaliśmy opaską lewą rękę i tańczyliśmy do piosenki „Boogi-Woogi”, gdzie ćwiczyliśmy orientację w schemacie ciała. Ćwiczyliśmy też orientację w przestrzeni, dzieci ustawiały się wg poleceń, np. stań obok okna, obok stolika, itp). Uczyliśmy się wierszyka, mówiąc go cicho, głośno, całą grupą, indywidualnie:

Deszczyk kapie: kap, kap, kap
Jeśli lubisz, to go łap.

Następnie były ćwiczenia językowe, czyli w oparciu o kolorową ilustrację dzieci opowiadały jej treść starając się układać zdania. Uzupełniały też zdania: duży deszcz – mały ….(deszczyk), duży pies – mały ….(piesek), duży chłopiec – mały… (chłopczyk) i szukały wyrazów w wierszu, które się rymują: kap-łap. Następnie były ćwiczenia ruchowe, gdzie dzieci biegały i łapały kropelki deszczu, tupały w kałuży i strzepywały krople z ubrania.

Dzieci wyklaskiwały, a następnie na woreczkach wystukiwały mówiąc rytmicznie wierszyk. (tutaj zabrakło nam rąk do wykonania zdjęć 🙄 ). Kolejnym krokiem była prezentacja wzoru i zestawienie go z obrazkiem. Przedszkolaki odpowiadały na pytania typu: Co ten wzór wam przypomina? Z czego się składa? Ile jest kropek? Następnie odbyła się demonstracja sposobu wykonania ćwiczenia, zwrócenie uwagi na sposób rysowania wzoru graficznego przedstawiającego krople deszczu. Każde dziecko otrzymało kartę ze wzorem graficznym, ale kropki były wyklejone różnymi materiałami – dzieci opisywały, jakie te kropki są, kiedy je dotykają (śliskie, szorstkie, miękkie) i ćwiczyły sposób rysowania wzoru recytując wiersz. Kolejnym zadaniem przedszkolaków było rysowanie wzoru palcem w kaszy mannie przy jednoczesnej recytacji wiersza (tutaj też zabrakło rąk do wykonania zdjęć 🙁 ).

Na koniec dzieci malowały deszczowe krople palcem i niebieską farbą na fizelinie. To było pierwsze zajęcie prowadzone w oparciu o MDS, nie wszystkie malowane krople deszczu były odzwierciedleniem wzoru graficznego, ale dzieci spisały się wspaniale i powoli nabiorą nawyku kolejności wykonywania ćwiczeń i dobrego spostrzegania wzoru. Prace schły, a przedszkolaki relaksowały się i wyciszały leżąc na dywanie i słuchając utworu Fryderyka Chopina preludium der-dur deszczowe.

„Zajączkom” tak bardzo podobało się rysowanie w kaszy mannie, więc dostały bonus na dodatkową zabawę! Zachęcamy Rodziców do wykorzystania tacy i kaszy manny do suuuuper zabawy w rysowanie dla swoich pociech ? .

L. Szołdra

ZOBACZ: GALERIA ZDJĘĆ

 

1,292 total views, 1 views today