WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Rozporządzenie określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci mającego na celu:

  • pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, zwanego dalej „wczesnym wspomaganiem”, w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka.

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ma celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. 

W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
2) psycholog;
3) logopeda.
W skład zespołu, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, mogą wchodzić również inni niż wymienieni specjaliści.

Ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie.

Nawiązanie współpracy z:

  • przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
  • podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,
  • ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;.

Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem.

Ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym.

Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.


1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;

2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;

3) identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu

  • Zgłosić się do poradni psychologiczno – pedagogicznej
  • Wypełnić wniosek o wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju
  • Zgłosić się w poradni z dzieckiem na badania w ustalonym terminie
  • Po otrzymaniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zgłosić się do najbliższej placówki prowadzącej takie wspomaganie np. poradni psychologiczno-pedagogicznej, przedszkola.

Aby efekty pracy z dzieckiem były widoczne działaniami z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju powinno być objęte całe środowisko rodzinne dziecka. Podstawowym celem tych działań jest przede wszystkim:

  • przekazywanie informacji o stanie dziecka, przyczynach zaburzeń rozwoju i różnych nieprawidłowościach oraz sposobach radzenia sobie z dzieckiem;
  • wskazanie sfery rozwoju, które rokują pozytywnie, w których dziecko funkcjonuje dobrze;
  • udzielanie rodzinom wskazówek co do metod i technik usprawniania rozwoju dziecka w warunkach domowych, udzielanie instruktażu i porad;
  • włączenie rodziców do procesu pomocy dziecku, aby sami mogli odkryć swoje możliwości i umiejętności, umocnienie ich w kompetencjach rodzicielskich;
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania pożądanych postaw i zachowań w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem;
  • wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, niwelowanie poczucia osamotnienia, bycie z rodzicami i gotowość do wspólnego rozwiązywania trudnych problemów;
  • redukowanie lub eliminowanie błędów wychowawczych popełnianych przez rodziców, edukacja m.in. w zakresie obserwowania i interpretowania zachowań dziecka i odpowiedniego postępowania z nim;
  • informowanie rodziców o wyborze odpowiednich zabawek, sprzętu, pomocy rehabilitacyjnej, pomoc w docieraniu do różnych specjalistów i uzyskaniu świadczeń socjalnych;
  • zapobieganie sytuacji, w której rodzeństwo dziecka objętego pomocą zostaje odsunięte na dalszy plan, co może również opóźnić jego rozwój i powodować problemy wychowawcze.

Pomocą dla rodziców może też być ułatwianie im kontaktu z innymi rodzicami mającymi dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi oraz z właściwymi organizacjami.

  • Wspomaganie rozwoju dziecka należy rozpoczynać możliwie jak najszybciej!
  • Najważniejszą rolę w tym procesie powinni odgrywać rodzice!
  • Specjaliści podają tylko wskazówki do pracy z dzieckiem!
  • Nie należy sygnalizować dziecku zniecierpliwienia w oczekiwaniu na spektakularne sukcesy w rozwoju.
  • Należy stworzyć dziecku rozwijające otoczenie oraz umożliwić mu uczestniczenie w zabawach ruchowych w domu oraz na świeżym powietrzu, należy wykorzystywać naturalne sytuacje codzienne do podejmowania przez dziecko aktywności wspomagających jego rozwój.
  • Należy budować pozytywne więzi w rodzinie.
  • Nie ważne iloma metodami posłużysz się usprawniając swoje dziecko, najważniejsze jest to, czy akceptujesz swoje dziecko i masz z nim dobre relacje!

NAMYSŁÓW:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Mickiewicza 14, 46-100 Namysłów
tel./fax 774 101 267
strona internetowa: 
www.poradnia_namyslow.wodip.opole.pl

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Pl. Wolności 12a, 46-100 Namysłów
tel. 774 103 695 wew. 166
e-mail: pcprnamyslow@poczta.onet.pl

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Pl. Wolności 12A
46-100 Namysłów
pokój nr 17, parter
tel. (077) 410 36 95 wew. 168,fax (077) 410 39 22
e-mail: zdrowie@namyslow.pl
Obsługa interesantów – parter pok. nr 17
Komisje orzekające – parter pok. nr 19

Ośrodek Pomocy Społecznej w Namysłowie
ul. Harcerska 1
46-100 Namysłów
tel. (077) 410 75 09
e-mail: opsnamyslow@poczta.onet.pl
strona internetowa: www.opsnamyslow.pl

OPOLE:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Niedziałkowskiego 9, 45-085 Opole 
tel. 774 549 216; 774 549 217
Fax.: 774 539 413
strona internetowa: www.mppp.eopolszczyzna.pl

Poradnia dla Osób z Autyzmem i Pokrewnymi Zaburzeniami Rozwoju PRODESTE
ul. G. Morcinka 43, 45-531 Opole
tel. 774 538 160, 600 387 816 
e-mail: prodeste@prodeste.pl 
strona internetowa: www.prodeste.pl

Wojewódzki Specjalistyczny Zespół Neuropsychiatryczny
ul. Wodociągowa 4, 45-221 Opole,
tel. 775 414 221 (rejestracja)
tel. 775 414 222 (rejestracja)
strona internetowa: www.wszn.opole.pl

ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA:

mgr Marzena Chuchro

pedagog

mgr Urszula Czerwińska

rehabilitant ruchowy

mgr Małgorzata Janiszewska

neurologopeda

mgr Jolanta Czarnecka - Kuka

psycholog

mgr Małgorzata Kapuścik

rehabilitant ruchowy

mgr Justyna Kuberska

pedagog

mgr Katarzyna Szydłowska

terapia dziecka
ze spektrum autyzmu

mgr Anna Szymszon

pedagog

KONTAKT

Przedszkole Integracyjne w Namysłowie


ul. Parkowa 3
46-100 Namysłów

Dyrektor:
mgr Alina Mysiorek

Wicedyrektor:
mgr Anna Walczak

tel./fax: 77 410 07 70