Wiosna, wiosenka!

20 marca 2015

Zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną są wspaniałą okazją, by rozwijać wrażliwość dziecka na świat przyrody i rozbudzać umiejętność obserwowania otoczenia, dostrzegania oraz nazywania i opisywania zmian, zastanawiania się nad tym, jak te zmiany wpływają na świat przyrody, na nasze życie. Warto porozmawiać o… tym, jak zmienia świat wiosną! Dlatego też dzieci z gr. VI „Tęczowe ludki”, poprzez prace plastyczne chciały pokazać jaka piękna jest wiosna. 

Dziecko kończące zerówkę powinno umieć określić kierunki  na kartce papieru oraz wykonać polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu. Umiejętności te ćwiczymy na kartce ułożonej pionowo lub poziomo. Na przykład prosimy, aby dziecko położyło prawą rękę w górnym lewym rogu kartki lub narysowało słoneczko na dole kartki w lewym rogu itd.

Inne polecenia służące rozwijaniu orientacji na kartce papieru to:

  • narysuj kreskę z lewej strony kartki do prawej.
  • narysuj kreskę od góry na dołu i z dołu do góry.
  • połącz kreską lewy dolny róg kartki i prawy górny róg. Itp.

Nasze przedszkolaki uczyły się składać kartkę wielkości A3 na pół, powstaje wówczas kartka wielkości A4, linia złożenia ma być na dole, Ćwiczyliśmy na początek pokazując ręką kierunki na kartce. Następnie rysowały w oparciu o polecenia nauczyciela:

  • narysuj słońce w lewym górnym rogu kartki,
  • narysuj średnią chmurkę w prawym górnym rogu kartki
  • narysuj małą chmurkę w prawym dolnym rogu kartki
  • narusuj ptaszka na środku kartki

​Następnie dzieci odwróciły kartkę na drugą połowę i mając przed sobą białą kartkę rysowały trawę – rytmicznie kreski pionowe z góry na dół zielonymi pastelami (odpowiednia muzyka), podając sobie kredkę na hasło w prawą stronę (w oparciu o metodę „Edukacja przez ruch” D. Dziamskiej). Powstało wiosenne tło, które posłużyło nam na tworzenie postaci Wiosny. Przedszkolaki przyklejały koło (głowa) i sukienkę, następnie dorysowywały elemnty postaci oraz kwiaty wiosenne. 

Kolejne plastyczne wyzwanie to praca grupowa. Przedszkolaki w oparciu o metodę „Edukacja przez ruch” D. Dziamskiej rysowały podwójną wiązkę. Dzieci kołysząc się na boki w rytm walca rysowały kreski z punktu. Wykorzystaliśmy kolory, brązowy, zielony i żółty. Powstała nam baza do wykonania gałęzi wierzby, kępek trawy i kwiatków kaczeńcy. Odrysowaliśmy rękę ze złożoną w pięść dłonią – powstał nam pień wierzby. Następnie dzieci komponowały obrazek z powstałych elementów. Kolejnym zadaniem było wykonanie bociana z kółek i pasków papieru.

Proponowane ćwiczenia mają na celu aktywizowanie struktur pamięci poprzez: określenie, ukierunkowanie ruchu; wykorzystanie dźwięku (muzyki, rytmu); rozwijanie wiedzy. Uwzględniają możliwość motoryki dziecka oraz fizjologiczny ruch organizmu (zróżnicowanie ćwiczeń dla różnych grup wiekowych), a także rozwój społeczny dzieci (wspólne z kolegami wykonywanie prac graficznych).

Praca bardzo pochłonęła dzieci, a zabawa była wspaniała, kiedy dzieci chodziły po sali jak wiosenne bociany 😉 Galerię prac dzieci można podziwiać w holu przedszkola.

L. Szołdra

ZOBACZ: GALERIA ZDJĘĆ

780 total views, 3 views today