Zabawy andrzejkowe w gr. V „Zajączki”

1 grudnia 2018

29 listopada, w wigilię imienin Andrzeja, wiele z nas szuka informacji o swojej przyszłości. Wigilia świętego Andrzeja, czyli popularne „Andrzejki” od dawien dawna są tradycyjnym czasem wróżb i wspólnej zabawy.

Dla przedszkolaków to świetna rozrywka, połączona z przekazywaniem naszej tradycji, kultywowaniem zwyczajów i obrzędów.

W gr. V „Zajączki” odbył się dzień wróżb i wspólnej zabawy, którą rozpoczęliśmy od wysłuchania opowiadania M. Lewoń pt. „Czym są andrzejki?”. Dzieci dowiedziały się, że andrzejki to taka forma zabawy, że wróży się w wieczór przed imieninami Andrzeja. Natomiast odpowiednikiem andrzejek są katarzynki, także zwyczaj, który był obchodzony przez kawalerów. W nocy z 24/25 listopada, tj. w wigilię św. Katarzyny Aleksandryjskiej, odbywały się wróżby młodych mężczyzn dotyczące ożenku i poszukiwania partnerki. Święto to zostało wyparte przez andrzejki, podczas którego pannom poszukującym partnera mają się spełniać pomyślne wróżby.

 

Pierwszą zabawą była „Psia wróżba”, która rozwijała percepcję słuchową dzieci. Ochotnik nasłuchiwał wiele głosów zwierząt gospodarstwa domowego, jednak jego zadaniem było usłyszeć skąd dobiega szczekanie pieska i jeżeli odgadnie, to według wróżby, zostanie wybrany na jego przyjaciela.

Kolejna zabawa pt. „Kto roznosi wróżby?”, polegała na recytowaniu wierszyka „Na andrzejki” przez chłopców i losowaniu przez dziewczynki wróżby z woreczka. Natomiast dziewczynki recytowały wierszyk „Na katarzynki”, wówczas wróżbę losowali chłopcy. Wszyscy mieli za zadanie odgadnąć, co mówi wróżba, np. mikrofon, oznacza to, że będzie piosenkarzem.

Zabawa pt. „Mój zawód” polegała na umiejętności logicznego myślenia, gdzie zadaniem dzieci było losowanie obrazka i położeniu swojej wizytówki pod obrazkiem  symbolizującym dany zawód. 

Były zabawy z ustawianiem butów w kierunku drzwi wyjściowych. Przedszkolak, którego but jako pierwszy znajdzie się za drzwiami, najszybciej znajdzie żonę lub męża.

„Losowanie kolorów” – zabawa polegała na wylosowaniu karteczki z sześciu kolorów. Osoby, które wylosowały dany kolor przyczepiały swoją wizytówkę pod danym kolorem. Kolory mówiły o przestrogach na przyszłość:

  • Różowy: pamiętaj, musisz być bardziej przyjazny i koleżeński, aby mieć przyjaciół,
  • Czarny: oznacza to, że masz problem z utrzymaniem czystości: pamiętaj, aby od dziś dbać o porządek, 
  • Zielony: ten kolor oznacza, że możesz mieć problemy z brakiem witamin, powinieneś jeść więcej warzyw, zwłaszcza tych zielonych,
  • Niebieski: bardzo prawdopodobne, że niebawem spełni się twoje najskrytsze marzenie,
  • Biały: ten kolor oznacza, że często o czymś zapominasz,
  • Żółty: lada chwila czeka Cię dobra zabawa.

„Wróżenie z kubków” – pięć kubków odwróconych dnem do góry, pod którymi włożone zostały: różaniec, obrączka, ziarenko fasoli, moneta, ale ostatni kubek został pusty. Dzieci podnosiły wybrany kubek: obrączka – znajdzie sobie żonę/męża, różaniec – zostanie zakonnicą/księdzem, ziarenko fasoli – będzie mieć dobrą pracę, pusty kubek – w najbliższym czasie czeka go niespodzianka.

Ostatnią zabawą andrzejkową było „Serce z imionami” – dzieci przebijając serce, dowiedziały się jak będzie miał na imię ich przyszły mąż/żona. Wróżby przeplatane były wesołą zabawą przy muzyce. Zakończeniem zabawy andrzejkowej była niespodzianka – dzieci otrzymały lizaki – smoczki. Śmiechu było wiele 🙂 Ciekawe, ile wróżb się spełni? 

Na koniec było „KODOWANIE NA DYWANIE”. Zakodowane zostały litery alfabetu, z których ułożone zostały różne wyrazy. Zadaniem dzieci było odszyfrować zakodowane wyrazy i wykonać ilustrację do rozwiązania. Wszystkim poszło znakomicie 🙂

ZOBACZ: GALERIA ZDJĘĆ

536 total views, 1 views today